Sdělení paní ředitelky rodičům a žákům školy
Vážení rodiče,
děkuji Vám za podporu naší výchovně vzdělávací činnosti. Z dotazníkového šetření mezi žáky 1. ročníků víme, že jste vybrali naši školu pro budoucí kariéru svého dítěte pro to, že Vám byla doporučena jako kvalitní vzdělávací instituce. Je to pro nás velké zadostiučinění a znamení toho, že svou práci děláme dobře. Ve prospěch adaptace dětí v 1. ročnících jsme letos zařadili do rozvrhů místo klasických třídnických hodin tandemové hodiny osobnostního rozvoje, ve kterých třídní učitelé s odborníky ze školního poradenského pracoviště a s učiteli občanské nauky pomáhají každému žákovi s pochopením pravidel života ve škole, s orientací v novém prostředí a také s pochopením sebe sama a svého místa v životě.
Pravidelně nejen pro prvňáky organizujeme workshopy, soutěže s tematikou bezpečného pohybu na internetu a s tematikou bezpečného života obecně. Pořídili jsme nový školní informační systém EduPage, který má mimo jiné zpříjemnit, zjednodušit komunikaci mezi školou, rodiči, zletilým žákem. Uvědomujeme si, že dnešní generace mladých potřebuje více podpory a pomoci v dnešním hektickém světě, kdy reálné kontakty jsou nahrazovány on-line kamarádstvím. Naši učitelé pravidelně absolvují semináře a školení, které slouží k rozvoji jejich pedagogických a sociálních dovedností. Usilujeme o moderní vzdělávání tak, aby žáci získali kompetence pro život v 21. století, to je umění spolupracovat, komunikovat, chceme je naučit kritickému myšlení, řešit problémy a zvýšit jejich digitální gramotnost.
Žáci vyšších ročníků získávají množství podnětů, aby se mohli aktivně připojit k inovacím oborů vzdělání. Vybraní žáci vyjíždějí v rámci programů zahraniční spolupráce a za podpory nadačního fondu školy na čtrnáctidenní stáže do evropských zemí. Nadační fond školy také umožňuje realizovat sbírky na nákup moderní digitální techniky. Máme za sebou 3 úspěšné sbírky na nákup svařovacího kobota, CNC frézky a soustruhu. Částku ve výši více než dvou milionů poskytly především místní firmy, zaměstnavatelé našich žáků.
Kromě nákupu nejvyspělejší techniky nezapomínáme na celkovou modernizace všech oborů vzdělání. Na přelomu loňského a letošního školního roku jsme přesunuli budoucí elektrikáře a elektromechaniky z pronajatých prostor do vlastních zrekonstruovaných dílen. Opravdu žákům nabízíme velké množství aktivit, programů a obory vzdělání jsou koncipované tak, aby učivo podnítilo zájem žáků, aby žák sám objevil své nadání. Chceme, aby žáci přispívali k lepšímu životu ve škole, v obci, podpořili jsme například ty, kteří pomáhali při povodních, podněcujeme dobrovolnickou činnost.
K 30. 9. 2020 ve škole studovalo 670 žáků, 30. 9. letošního roku to bylo 920 žáků. V tak početném kolektivu se objevují problémy, bohužel i takové, které mohou ohrozit život celé naší komunity. Koncem října žáci prvního ročníku, žáci, kteří měli už výchovné problémy, vyhrožovali tím, že použijí na nás zbraň. V takových případech je nezbytné kontaktovat městskou policii, která přizvala policii státní. Naštěstí k útoku nedošlo, žáci, kteří se provinili, byli potrestáni vyloučením ze školy. K tomuto opatření přistupujeme uvážlivě, opíráme se o zákony, situaci řešíme s rodiči, OSPODEM či dalšími odborníky. Vše je řádně podloženo a zdokumentováno. Vyloučení je tak zásadní rozhodnutí, že si nemůžeme dovolit chyby, stavět opatření na domněnkách. Musíme se opírat o jasná fakta. Tím, že nebezpečného žáka vyloučíme ze školy, chráníme celý kolektiv, třídu, školu. Pro ochranu, bezpečnost, ale také odolnost dětí pracujeme systematicky. Hlavní budova školy je otevřena od 6,30 hod. do 8,00 hod. Poté je vstup umožněn pouze přes recepci a vchodové dveře jsou uzamčené. Uzavřena je i spojovací chodba do jídelny. Řešíme nákup více kamer, centrální varovný systém a mnohé další zabezpečení technického charakteru. Víme však, že musíme především budovat odolnost našich žáků, Vašich dětí. Děti musí být schopné se po prožité krizi vrátit zpátky do života. Musí umět říct, jak se cítí, zda jsou v nebezpečí, kdo je ohrožuje. Musí se však také naučit bránit. Bránit se nejen fyzickému útoku, ale především se musí naučit postavit psychickému nátlaku, dennodennímu stresu. Naučit se být odolný je celoživotní proces, doufám, že společnými silami s Vámi rodiči, odborníky, se kterými připravujeme program resilience, ale především s Vašimi dětmi tento úkol zvládneme. Školním řádem a dalšími pokyny žákům vytyčujeme trasu, cestu, na které se bezpečně pohybují. Školní řád je soubor pravidel, která žákovi umožňují bezpečnou, spravedlivou cestu vzděláváním. V případě, že se žák cítí bezpečně, je odolný vůči negativním projevům druhých. Pěstování pocitu bezpečí a odolnosti je základem výchovy žáka na střední škole.
Vážení rodiče, dovolte mi, abych Vám ještě jednou poděkovala za důvěru, kterou nám dáváte při výchově a vzdělávání Vašeho dítěte a přeji klidné dny.
Mgr. Irena Jonová
ředitelka SŠŘ